Nästa generation fortsätter utveckla butiken
För sex år sedan besökte vi MyWay på Kungsgatan i Norrköping för att göra ett reportage. En hel del är sig likt men en sak är ny - ägaren Fuat Ergul har lämnat över butiksansvaret till sonen Anton som fortsätter i samma riktning - det vill säga framåt.
Detta är en stor, ljus och fräsch butik med klassiskt kiosksortiment i modern tappning. Från början en videobutik, många säger fortfarande Kungsvideo. Men omställningen har gjort att andra mer lönsamma kategorier lyfts fram.
Fuat Ergul har varit i godis- och videobranschen i över 30 år med olika butiker i Norrköping, både på annat håll och här på Kungsgatan. Sonen Anton Ergul, 25 år, drev tidigare en egen mindre butik men är numera ansvarig för driften här där det är lätt för kunderna att navigera sig fram, oavsett vad de vill ha.
- Vi har tonvikt på godis, snacks, drycker och tobak. Men här finns också en avdelning med postboxar samtidigt som vi är ombud för DHL, Schenker och UPS, säger Anton och berättar att han jobbat mycket med att få personalen att ta kategoriansvar.
- En har hand om lösvikten, en om övrig konfektyr, en om dryck och en paket. Själv har jag huvudansvar för tobaken.
Direkt vid entrén möts av den tydligt skyltade kassadisken. Den översta bilden togs vid vårt besök i juni. Den nedersta visar hur man efter det gjort om själva fronten.
Tobak är en viktig indragare och omsättningsmässigt den största kategorin som svarar för cirka hälften av försäljningen. Vitt snus och elektroniska cigaretter är mycket snyggt exponerade vid och intill kassan där man för övrigt nyss gjort om en hel del. Cigaretter och tobakssnus syns inte alls, ett medvetet val.
- Utvecklingen i kategorin är bra både för oss och för branschen. Vi sätter en ära i att alltid vara först med nyheter. Kunderna vet också att de kan lita på oss.
Snyggt exponerat och med välfyllda hyllor och korgar.
Annars är det lösgodiset som lyser upp den fina butiken extra mycket. Här får kunderna verkligen handla med ögonen och man jobbar stenhårt med hygien och fräschhet.
- Lösgodis står för cirka 30 procent av vår omsättning och vi satsar extra hårt eftersom det är en bra marginal, säger Anton Ergul som inte sitter och rullar tummarna även om han har all anledning att vara nöjd med sin butik.
- Jag nöjer mig inte med beröm utan vill fortsätta framåt och nå ännu bättre resultat. Sedan jag blev ansvarig för den här butiken har jag också utvecklats själv, både som affärsmässigt och som människa. Det är roligt.
Text och foto: Gunilla Pihlblad
MYWAY KUNGSGATAN NORRKÖPING
Nominerad till Convenience Retail Awards av Max Bergström, Privab, med motiveringen:
Butiken drivs av personer som aldrig står stilla, som alltid vill framåt och som kämpar i sin butik 365 dagar om året. Såväl detaljer i inredningen som sortimentet är på hög nivå liksom exponeringar och kampanjer. Ägarna har lyckats skapa tillväxt årligen och bland annat gjort investeringar i kassalinje och lösgodisinredning. De är också en god ambassadör för kedjan vilket bidragit till fler starka butiker på orten.
- Ligger på Kungsgatan i Norrköping, stadens ”Avenyn”
- Ägs av Fuat Ergul med Anton Ergul som butiksansvarig
- Butiksytan är 250 kvadratmeter
- Öppet 9-24 vardagar, 11-24 helger
- Cirka 3,5 helårsanställda
- Omsättning 2023: Ca 16 MSEK