Om glädje, driv och TikTok-rekord
Att jobba med en godisbutik är en slags glädje i sig tack vare sortimentet. Men samtidigt är det en affärsverksamhet som måste skötas på ett professionellt och kreativt sätt. Något som den unga butikschefen på Hemmakväll i Väla köpcenter i Helsingborg, Ellenore Särvegård, lyckats bra med. Bland annat så har hon ett förmodligen svårslaget TikTok-rekord.
Vi tar det där med TikTok först för att inte hålla er på halster. Kvartal 1 2024 kom butiken med i ”Top 50 micro brands”. Det är ClickAnalytic.com som sammanställer denna statistik från TikTok och den var över de 50 störst/mest växande kontona på TikTok inom micro brand - i världen! Hur kommer sig nu detta?
- Sociala medier är viktiga kanaler och vi har idag 17 000 följare på TikTok, säger Ellenore och berättar de gör egna videor och postar cirka en gång i veckan på TikTok och nästan varje dag på Instagram.
- På TikTok måste man vara både rolig och ha något som triggar, till exempel en tävling. Det är en hel del jobb men vi ser tydligt att det lönar sig. Och rankingen har sporrat oss ytterligare.
Ellenore Särvegård och hennes personal har lyckats lyfta butiken stort under den senaste åren.
Den här butiken ligger alltså i köpcentrat Väla utanför Helsingborg, ett populärt sådant som ofta fått priser och där styrningen och samarbetet mellan butikerna enligt Ellenore är mycket bra. Själv kom hon hit för två och ett halvt år sedan, då med erfarenhet som restaurangchef.
- Det var mycket nytt att lära men samtidigt så roligt att komma in i den här världen. För vem gillar inte godis?
Att höra Ellenore Särvegård, 26 år, berätta om hur hon och hennes personal jobbar, är att ta emot ett flöde av positiv energi, kreativitet och drivkraft. Att detta går som en röd tråd bekräftas också av försäljningssiffrorna. Hemmakvälls vd Jan Richter berättar om ökning både mot föregående år och i genomsnittligt köp per kund.
- Det framgångsrika resultatet är tack vare den engagerade personalen och deras förmåga att anpassa butiken efter trender och lokala erbjudanden. Genom att alltid leverera en positiv köpupplevelse har de lyckats skapa starka band till sina kunder vilket resulterat i en överväldigande positiv feedback.
Allt i butiken är genomgående välfyllt och snyggt exponerat med lätt överskådliga erbjudanden.
Ellenore berättar med stolthet om det fantastiska lösgodiset som står för 60 procent av omsättningen och om de helt egna produkter som finns med i detta sortiment. Men om möjligt med ännu mer glädje om det egenpaketerade godiset i form av kalas- och presentförpackningar som görs i en ständigt löpande fart.
- Det tog ett tag innan jag fick kläm på hur vi skulle jobba för att få det så effektivt som möjligt. Men nu är det jätteroligt, inte minst att se hur vi hela tiden ökar. Det senaste året så mycket som 63 procent mot året innan. Det finns ju en standardmix som vi kan beställa från lagret i Landskrona. Men vi jobbar också med flera egna mixer och söker ständigt nya samarbeten med företag och föreningar.
En annan viktig del av sortimentet, barngodiset.
Ellenore beskriver sig själv som en driven person som får ökad motivation av nyheter och utmaningar och som samtidigt är analyserande i syfte att förbättra. Det handlar inte bara om att sälja maximalt utan även om personalledning och motivering till de nio personer som hon för närvarande är chef för.
- Det är viktigt för mig att vi alla har roligt på jobbet och verkligen gillar varandra. Personalaktiviteter av olika slag står därför på schemat med jämna mellanrum.
63 procent ökning mot förra året på färdiga mixade påsar talar sitt tydliga språk.
Kundströmmen är stark i butiken, cirka 20 000 i veckan räknar man in. Och försäljningen pekar fortfarande uppåt med en 25-procentig ökning det senaste året, och då ännu mer på de mixade förpackningarna som vi beskrev ovan. Det sporrar också Ellenore och hennes personal att ”tävla” mot andra butiker i kedjan.
- Vi är just nu bäst på både mixer och dryck i hela Sverige. Butiken i Emporia i Malmö är störst på lösgodis men vi har fler kunder. Överhuvudtaget är det mycket danskar just nu och de är stora lösgodiskunder.
Event och samarbeten är alltid aktuella, till exempel med leksakskedjan Leklust och djurparken Tropikariet som ligger alldeles i närheten. Nyheter är säljande och Hemmakväll är duktiga på avtal med leverantörerna som ger kedjan ett försprång liksom på att ta fram helt unika produkter.
Text och foto: Gunilla Pihlblad
HEMMAKVÄLL, VÄLA KÖPCENTER HELSINGBORG
Nominerad till Convenience Retail Awards av Jan Richter, Hemmakväll, med motiveringen:
Under det senaste året har Välabutiken visat en fantastiskt fin ökning i försäljningen, både jämfört med föregående år och i genomsnittligt köp per kund. Man har även skapat en fin atmosfär av glädje och med engagemang och driv lyckats ge en upplevelse som inte bara möter, utan överträffar, kundernas förväntningar. Vidare har man visat prov på kreativitet genom att tänka utanför boxen och skapa egna produkter anpassade efter trender, väder och lokala aktiviteter.
- Butik som ägs av Hemmakväll med Ellenore Särvegård som butikschef
- Ligger i i Väla Köpcenter Helsingborg
- Butiksytan är cirka 200 kvadratmeter
- Öppet vardagar 10-20, helger 10-18
- Cirka 4 helårsanställda
- Omsättning 2023: 15,6 MSEK