Butiken med helhetstänket fortsätter att öka
Platsen är Långås i Halland. Paret heter Elisabeth Johansson och Lars-Gunnar Carlsson, Bettan och L-G. Gastroprenören/Handlar’n Långås är en kombination av butik och catering. Alltid med närproducerat och hållbart som mål. För fyra år sedan var de också nominerade och med tanke på att verksamheten fortsatt utvecklas, är de med i matchen igen.
Deras affärsidé var från start att kombinera butik och kök. Och det har sannerligen visat sig vara en bra sådan. Maten från det egna köket har ökat mycket, inte bara de stora beställningarna utan också över disk. Såväl på dagens rätt som pajer, sallader, mackor och grillat.
- Cateringverksamheten står idag för nästan hälften av omsättningen och eftersom bruttovinsten är högre på denna del är det en god ekonomisk affär, säger L-G och visar delikatessdisken och en griffeltavla med aktuell matsedel.
- Vi lagar dagens lunch och veckomatsedeln bestäms efter vad vi har för råvaror i frysen eller vad som måste göras slut på i butiken. Inga frukter eller grönsaker slängs direkt från butiken utan allt passerar köket där allt används som går att använda.
En stor del av butikens omsättning ligger på catering och försäljning av mat över disk.
Det leder oss in på Gastroprenörens grundfilosofi. Att ta tillvara och förädla råvaror och produkter som annars riskerar att gå förlorade har varit en viktig del i minimeringen av svinnet och då är det en utmärkt lösning att ha ett eget tillagningskök.
- Det finns även en teknisk del som är nog så viktig i arbetet med att minimera svinn. Vi har valt ett kassasystem där vi har tillgång till ett lagersystem med beställningspunkter. Därmed kan vi se hur mycket vi säljer av en vara under en viss tid och när det är dags att fylla på för att vi inte ska beställa hem för tidigt och då riskera att bäst före-datum passeras.
Lite svinn-kuriosa sedan maj 2010 när kassasystemet installerades, är att man har sålt cirka 4000 banankakor gjorda på övermogna bananer som annars hade slängts. Allt vetebröd som går ut i datum görs till skorpor som man sedan bjuder sina kunder på i sin lilla kaffehörna. Och att skal och rens från råa grönsaker läggs i en särskild back som sedan blir mat åt lyckliga hönor.
Helt rätt att diplomera det här företagets hållbarhetsarbete.
När Bettan och L-G byggde upp butikens sortiment utgick de från vad de själva ville äta och använda. Redan från start har de självklart och aktivt valt svenska och lokala leverantörer vilket de under årens lopp ytterligare utvecklat och renodlat. Självklart säljer de enbart Siaglass som produceras två mil bort. Och man säljer enbart svensk köttråvara.
- Lokalt bröd levereras sex gånger i veckan och i frukt och grönt har vi en mängd lokala leverantörer. Svensk frukt har vi så länge det finns att tillgå och vi säljer enbart ekologiska bananer.
Lämpligt utrymme för café och ”post”.
Det finns ytterligare ett begrepp i bolagets affärsidé, nämligen social hållbarhet.
- Det betyder att vi vill underlätta vardagen för alla invånare i byn på olika sätt genom att till exempel ta emot praoelever och ordna praktikplatser för nyanlända. Tidigare har vi ordnat midsommarfiranden och varit medarrangör till byfester. En mataffär i en by är i sig en social mötesplats av mycket större betydelse än vi själva förstod vid starten.
Samverkan med andra aktörer är också en naturlig del av verksamheten. Exempelvis Falkenbergs Skafferi, ett nätverk med fokus på mat uppfödd, odlad och förädlad i Falkenbergsområdet.
På tal om hållbarhet. Ni verkar ganska uthålliga själva? Det är mycket jobb ni gjort under lång tid.
- Ja men vi har nu kommit fram till att det är dags att sälja och börja ett nytt och lite lugnare liv. Det passar extra bra eftersom vi tycker att verksamheten är på topp. Speciellt de senaste två åren har varit fantastiska. Så om någon som läser detta är intresserad går det bra att kontakta oss, hälsar handlarparet Johansson/Carlsson i Långås.
Text och foto: Gunilla Pihlblad
GASTROPRENÖREN/HANDLAR’N I LÅNGÅS
Nominerad till Convenience Retail Awards av Lars-Gunnar Carlsson med motiveringen:
En hållbar butik med minimalt svinn och god lönsamhet som från starten satsat på svenska råvaror och så lokalt som praktiskt är möjligt. I cateringköket produceras all möjlig mat både i stora och mindre volymer. Dessutom banankakor gjorda på övermogna bananer. 2018 gjordes en stor renovering med sikte på energibesparing. Service och värdskap är självklart och gör butiken till en uppskattad och socialt viktig del av samhället
- Butik, kök och catering i Långås utanför Falkenberg. Upptagningsområdet är cirka 700 hushåll. Viss genomfartstrafik på sommaren.
- Ägs och drivs sedan 2005 av Elisabeth Johansson och Lars-Gunnar Carlsson
- Butiksytan är 90 kvadratmeter och köket 70 kvm
- Omsättning cirka 7,8 MSEK varav 3,5 MSEK på köket
- Ombud för Postord, DHL, Schenker, Bring och Svenska Spel
- 5 helårsanställda exklusive ägarna
- Öppet 9-18 vardagar, 9-14 lördagar