Trender som formar Asiens convenience
Den 25-27 februari genomfördes NACS Convenience Summit Asia, denna gång i Tokyo. Mark Wohltmann, Director NACS Global, berättade om convenience-branschen i Asien och Stillahavsområdet och påminde om att: ”Det finns alltid någon annan i världen som gör saker bättre än du”.
En ny typ av konkurrens inom convenience, nya betalningssätt och befolkningsförändringar är något som påverkar handeln i Asien och Stillahavsområdet just nu. I en bransch som convenience, som ständigt utvecklas, så är det viktigt att hela tiden vara på utkik efter nya idéer menade Wohltmann.
Syftet med NACS globala program är att samla människor från hela världen och skapa en möjlighet för dem att lära sig mer om handeln från andra marknader än sin egen.
Under den första dagen i Tokyo så fokuserade man på tillståndet för branschen i Asien och Stillahavsområdet. Uppgifter som presenterades var bland annat att i detta geografiska område finns det fler än 26 miljoner detaljhandelsbutiker. Av dessa ligger 11 miljoner bara i Indien. Många kanske tekniskt sett inte kan definieras som en conveneince-butik, men de fungerar definitivt som sådana.
Samtidigt så står TikTok för 10 procent av försäljningen i Kina. Det växande fenomenet "social commerce" var ett återkommande tema i presentationerna på årets Summit. Sökmotorer har alltmer utvecklats till att inte bara besvara frågor, utan också lösa problem. Och att lösa problem innebär nu att ge konsumenterna ett sömlöst sätt att gå direkt från sökning till shopping.
I USA har QR-koder blivit mycket vanliga för beställning och betalning på många restauranger, men i Asien är de vanliga vid betalningar i små butiker över hela kontinenten.
- I Japan är utmaningen en ekonomi som har stagnerat. Inom detaljhandeln oroas man både över en minskande befolkning samt en åldrande befolkning som generellt tenderar att äta mindre, sade Hidehiko Miyamoto, senior manager på Coca-Cola Japan.
Problemet kommer att fortsätta intensifieras: År 2030 kommer en av tre personer i Japan att vara 60 år eller äldre, och en av fem kommer att vara 75 år eller äldre.
Text: Ann Hedlund
Källa och bild: NACS