St1 omprofilerar 630 Shellstationer
St1 samlar koncernens nordiska stationsnätverk under varumärket St1. Efter mer än ett års förberedelser omprofileras samtliga cirka 630 Shellstationer till St1. Övergången inleds i april, och markerar starten för ett enhetligt nordiskt nätverk om totalt 1 250 platser bestående av butiks- och drivmedelsstationer samt biltvättar.
St1 köpte merparten av Shells stationsnätverk i Sverige och Finland under 2010 samt 2015 i Norge. St1 ingick då ett långsiktigt licensavtal för användning av Shells varumärke på den nordiska marknaden. Bolaget har idag både St1 och Shellstationer i Finland och Sverige, medan samtliga stationer i Norge drivits under Shells varumärke sedan förvärvet. Den nuvarande licensperioden löper ut under 2025.
- Det är onekligen väldigt spännande att nu gå in i omprofileringsfasen av detta enorma projekt som förberetts under mer än ett år. Det känns fantastiskt att ytterligare stärka St1s varumärke i Norden samtidigt som vi fortsätter att optimera vårt erbjudande till våra kunder. Omprofileringen möjliggör dessutom för ytterligare stordriftsfördelar när vi samlar vårt nordiska stationsnätverk under St1-varumärket, säger Daniel Wandebäck, Head of Sales & Brands på St1.
Genom att övergå till en strategi där det nordiska stationsnätverket samlas under varumärket St1, stödjer omprofileringen bolagets långsiktiga energiomställningsresa. Bolaget återvinner bland annat använd frityrolja och animaliska fetter från livsmedel vid sitt bioraffinaderi i Göteborg för att producera förnybara bränslen. St1 biodrivmedelsportfölj omfattar idag hållbart flygbränsle (SAF), biogas och förnybar diesel. Solenergi och oljeprodukter utgör även en del av portföljen och flertalet större investeringar i energiomställningsprojekt stödjer bolagets långsiktiga energiomställningsresa.
- Vårt främsta mål med energiomställningen är att växa vår andel förnybara bränslen. Ett enhetligt, nordiskt stationsnätverk som drivs under det gemensamma varumärket St1, är en stark kanal för oss att introducera fler förnybara produkter till våra kunder. En konsekvent och kontinuerlig utveckling av vårt eget varumärke och erbjudande kommer hjälpa oss att förbli konkurrenskraftiga, avslutar Daniel Wandebäck.
Samtliga marklandsplatser kommer att hållas öppna under omprofileringen.
Antal stationer i Norden som omprofileras:
- Sverige: 188
- Norge: 264
- Finland: 172
Källa och bild: St1