Direktenkunder och Alingsåskunder i den vackra kaféstaden
Bröderna Jimmie och Mikael Bäckman Sillanpää driver Direktenbutiken Alingsås Spel och Tobak i det k-märkta huset på Kungsgatan. De har två tydliga kundgrupper, Direktenkunden och Alingsåskunden. Vi blev såklart nyfikna på vad skillnaden är.
Alingsås är kaféstaden, potatisstaden och den vackert bevarade trästaden strax utanför Göteborg. Bröderna Jimmie och Micke hade båda arbetat i butiken i många år när de 2020 fick möjlighet att ta över den efter en konkurs.
Det var tufft att jobba upp verksamheten igen, men det har gått bra. De säger att de gillar butikens läge för det är mycket folk som rör sig i området. Systembolaget och parkeringen utanför drar in mycket kunder när alla behöver passera deras butik. Även paketutlämningen drar in kunder och bidrar till merförsäljning.
Kan ni ”fånga in” kunderna som passerar?
- Ja det tycker vi. Vi arbetar dock inte aktivt med det, vilket är något vi borde göra. Vi har ett skyltfönster såklart, men vi gör ingen riktad skyltning. Vi är lite dåliga på det och borde jobba mer med det.
Jimmie och Micke säger att anledningen i huvudsak är att de är så bekväma med det de har. Det finns dock planer på att förbättra hur de arbetar och marknadsför inne i butiken, men de har inte varit så aktiva med marknadsföringen på utsidan.
- Man får inte ställa ut vad som helst på gatan. Vi har endast tillstånd för en glassgubbe och en trottoarpratare. Det begränsar oss lite såklart.
Huset där butiken ligger är k-märkt.
Vi besöker butiken precis innan Direktendagarna ska gå av stapeln i Göteborg. Jimmie och Micke planerar att passa på och prata lite med sin kedja och be om lite tips och råd.
- Det vi önskar är att få lite mer ”personligt material” som riktas specifikt till våra kunder Alingsåsarna och inte bara kedjan Direktens kunder. Vi tror vi kan locka fler kunder då.
Vi blir såklart nyfikna. Vad kan då vara skillnaden på en Alingsåskund och en Direktenkund?
- Vi har aldrig specificerat exakt vad skillnaden är egentligen, det är något vi bara vet. Men en enkel beskrivning är att Direktenkunden är den som kedjans marknadsföring riktar sig till. De lockas av kedjans erbjudanden och kommer därför till oss.
- Alingsåskunden kommer hit för att de alltid kommit just hit, till denna butiken. Vi upplever att de är väldigt trogna sina butiker här i stan, och till hur saker och ting alltid har varit. De vill bevara sin vackra stad. ”Här handlade min pappa, så då handlar jag också här”. Men hur vi når just dem – det behöver vi bli bättre på.
I butiken finns en mindre cigarravdelning, men det har varit problem med leveranserna. De funderar på att bygga ut ytan men det beror på om de kan hitta en ny leverantör. Här finns också en spelavdelning, och just spel är stort i butiken fortfarande. Det har dock förändrats under de åren som de båda jobbat i butiken. Förr var det kö utanför när det var dags att lämna in sitt spel, men så är det inte längre.
Spelkategorin är viktig för butiken.
Några planer för spelhörnan undrar vi? Svaret är nej, för här kommer den trogna Alingsåskunden in i bilden.
- I Alingsås innerstad fanns det förr tre spelbutiker och alla hade sin egen spelhörna och sina kunder. Här sitter fortfarande gubbarna på lunchen och spelar, så den måste finnas. Vi vill inte flytta den för de behöver sin egen hörna. Här finns TV:n och de sitter här och tittar och lyssnar. Vi tog upp ett fönster för gubbarna för ett tag sedan så de får solljus. Nu är det deras hörna. Vi tjänar inte mycket på den, men den måste vara kvar.
Butiken har också en hel del tobakskunder – cigaretter, snus och vape. Dryck säljer bra men de är inte så stora på konfektyr, mycket på grund av att Hemmakväll ligger 20 meter bort. Styckesaker inom konfektyr funkar dock bra.
Många av kunderna är äldre, och många är stamkunder. Det blir en hel del socialt när de vill prata och få tips. Vi konstaterar att det ätbara utbudet inte är så stort i butiken. Köper kunderna något när de sitter här och spelar?
- De brukar köpa kaffe och en chokladbit. Vi säljer inga mackor för tillfället, men Direkten vill att vi börjar med mer sånt.
Det är i huvudsak pensionärer som spelar, men Jimmie och Micke konstaterar att det finns många andra kundgrupper som kanske är ute efter något enklare som en macka eller korv med bröd under dagen.
Det finns ett omtyckt gatukök på torget – Oves. Och så finns Smörgåsspecialisten i närheten, de är väldigt stora i Alingsås berättar bröderna. Många går dit och köper sin lunchmacka.
- Vi hade kanske kunnat lägga oss lägre i pris och ha ett lite annat erbjudande men då behöver vi bygga om lite och investera i butiken. Vi får ta reda på mer, men det är helt klart en kundgrupp som vi borde ta vara på.
De säger att de får se vart det tar vägen med alla planer. De har en del idéer men för vissa av dem krävs det en dialog med kommunen på grund av k-märkningen.
- Glass har vi inte ännu men när vi bygger om kan vi lättare jobba med det också. Det finns flera planer som vi vill genomföra. Allt som ger mer pengar in i kassan är ju såklart bra, avslutar de.
På bilden överst: Jimmie till vänster och Micke till höger.
Text: Ann Hedlund
Intervju och foto: Maria Mannebratt