Skip to main content

Conveninece-handeln startar året svagt

skarmavbild_2025-04-16_kl._17.45.58.png

 

Branschen har haft en positiv utveckling alla kvartal de senaste tre åren. Första kvartalet i år var ökningen 0,5 procent, men vi mäter i löpande priser vilket betyder att branschen i praktiken tappat i volym.

De senaste åren har stigande priser på varor tvingat handlarna att höja sina priser. Därför är troligtvis den fina utvecklingen under några år bedräglig och den består av prisökningar.

- I verklignheten så tappar vi volym de senaste åren. Vi behåller våra kunder men kunderna köper färre varor helt enkelt, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden.

Convenience-handeln är alltid relevant på grund av närheten och lättillgängligheten till våra kunder, men det krävs säkert nytänkande i framtiden för att öka försäljningen.

- Det är speciellt inom området måltidslösningar som utvecklingen sker. Det kan också leda till att våra kunder besöker oss flera gånger per dag, avslutar Bengt Hedlund.

Om Convenience Stores Index

Convenience Stores Sweden och HUI Research mäter försäljningsutvecklingen inom conveniencehandeln genom rapporten Convenience Stores Index. Tillväxttalen som presenteras i rapporten avser jämförbara butiksenheter jämfört med samma period föregående år. Siffrorna avser total försäljning exklusive omsättning för spelverksamhet, monetära tjänster och dylikt. Underlag för indexet är några av de största aktörerna inom conveniencehandeln. Tillsammans är dessa aktörer så stora att sifforna kan betraktas som representativa för de större aktörerna inom branschen