Varannan serviceanställd har utsatts för aggressivt beteende
Hot, trakasserier och respektlöst bemötande är en del av vardagen för många som arbetar inom serviceyrken. En ny rapport, Det osynliga folket, visar att gränsöverskridande beteenden är vanligt förekommande och påverkar både tryggheten på jobbet och välmåendet.
Det osynliga folket är en ny rapport som har tagits fram av Circle K och baseras på Sifo-undersökningar samt djupintervjuer med forskare, fackrepresentanter och branschexperter. Rapporten visar att var femte serviceanställd (20 procent) utsatts för hotfulla eller trakasserande situationer minst en gång i månaden.
– Den här rapporten ger en viktig och samtidigt smärtsam inblick i arbetsvardagen för många inom servicebranschen, en verklighet som många möter varje dag. Att så många utsätts för hot, trakasserier och respektlöst bemötande är inget vi ska vänja oss vid, det är otroligt oroväckande. Det är ett strukturellt problem som är servicebranschens gemensamma ansvar. Den här typen av beteenden hör inte hemma i någon arbetsmiljö, allra minst i en bransch som varje dag bär upp en så stor del av samhället, säger Jeremy Knights, vd på Circle K.
Rapporten visar att en stor majoritet av serviceanställda (85 procent) har upplevt eller bevittnat någon form av oönskat bemötande på jobbet. Hälften (50 procent) uppger aggressivt beteende såsom hotfull närvaro eller intensivt kroppsspråk och var fjärde (24 procent) har utsatts för eller bevittnat sexuella trakasserier (män 21 procent, kvinnor 27 procent). En som medverkar i rapporten är Eva Klope som forskar om sexuella trakasserier från tredje part.
– Forskning visar att sexuella trakasserier från kunder eller andra på arbetsplatsen ofta faller mellan stolarna; i lagstiftning, utbildning och arbetsmiljöarbete. Särskilt unga kvinnor i serviceyrken är utsatta, inte minst för att de ofta står långt ner i hierarkin och har otrygga anställningar. I rollen som servicepersonal suddas gränserna lätt ut. Man förväntas vara tillmötesgående, även när beteenden går över gränsen. Det är därför avgörande att arbetsgivare tar ett tydligt ansvar och markerar vad som är acceptabelt. Det ska inte vara individens uppgift att bära hela ansvaret för att hantera det här – det är ett systemproblem som kräver systematiska lösningar, säger Eva Klope, forskare vid Linnéuniversitetet.
Fler insikter från rapporten:
- Mer än varannan, 55 procent, tror att hot och trakasserier är vanligare i deras bransch än i andra.
- Det som upplevs som mest otrevliga beteenden av flest är när kunder ifrågasätter deras kompetens eller regler på ett respektlöst sätt (47 procent). Nästan lika många (45 procent) lyfter fram höjd röst eller aggressivitet som det mest otrevliga.
- En stor majoritet, åtta av tio (77 procent), uppger att deras välmående påverkas negativt på något sätt av hur de bemöts i jobbet av kunder.
det_osynliga_folket_2025_komprimerad.pdf
Källa: Circle K