Skip to main content

Tankar från någon med över 30 år i branschen

skarmavbild_2025-06-11_kl._10.26.33.png

 

I Warszawa fick vi träffa Artur Wójcik från BP. Baserat på sina 30 år i branschen berättade han både om den polska convenience-marknaden och sin syn på branschen ur ett bredare globalt perspektiv. Vi passade på att fråga vad convenience är för honom och hur han ser på branschens framtid.

På resans andra dag hade vi bjudit in några föreläsare till vårt hotell. Artur var en av dem. Han har trettio års erfarenhet inom detaljhandeln och de senaste tio åren har han jobbat med convenience och bensinstationer i en global roll som ”convenience value chain strategy & delivery director” på BP:s kontor i London.

Vi passade på att sitta ner en stund med Artur för att få veta mer om honom och hur han ser på vår bransch. 

Hur länge har du arbetat med just convenience?

- De senaste tio åren inom BP har jag ansvarat för convenience globalt. Dessförinnan var det lokalt med convenience i Polen och sedan inom Europa. Jag arbetar med sådant som strategier, marknadsandelar, resultat, förbättringar samt själva kunderbjudandet. 

Han berättar att de senaste åren med ett globalt perspektiv på convenience har varit lärorikt. Att arbeta med olika marknader ger en tydlig bild av hur olika det ser ut. Convenience på Nya Zeeland, Australien, Indien, länder i Europa… de är alla olika. Ett exempel som kommer upp i vårt samtal är Spanien. Där har brödet en central roll. Kunderbjudandet är i stort sett baserat på bröd. Visst, kaffet är viktigt men det färska brödet är viktigast menar Artur.

 

img_6703.jpg

Intressant föreläsning från en person med lång branscherfarenhet.  

 

Hur ser det ut i Nya Zeeland och Australien?

- Båda länderna, men framförallt Nya Zeeland, har skapat ett fantastiskt kaffeerbjudande. Kaffet och kaffemaskinerna, eller snarare de professionella barista-maskinerna, är av toppkvalitet. De lokala kaffemärkena är starkare än Starbucks. För oss européer var detta lite förvånade måste jag säga. Vi förstår vikten av att erbjuda bra kaffe och ha bra maskiner, men vi når inte upp till den standard som finns främst i Nya Zeeland, säger Artur. 

När man arbetar med många olika marknader så jämför man också matutbudet säger han, och tar en för oss självklar hot dog som exempel.

- I Sverige så är hot dogs en viktig del i matutbudet har jag förstått, men i Österrike och Tyskland är den ganska oviktig. Den finns inte ens i trafikbutiker, säger han och fortsätter:

- Varje land, varje marknad har något eget och annorlunda. Det är vad som gör det intressant att arbeta med just detta. Man ska inte försöka trycka ut samma koncept på alla marknader. Istället ska man anpassa och förstå den enskilda marknaden och dess konsumenter, och sedan bygga sitt kunderbjudande utifrån det. Att bara kopiera ett koncept från en marknad till en annan fungerar oftast inte.

Han lyfter fram det fantastiska i att få arbeta med convenience i ett internationellt företag och på så sätt få se hur branschen växer, förändras och utvecklas. 

- Där har du mina senaste tio år, säger han och ler. 

 

img_6705.jpg

Deltagarna fick veta mer om den polska convenience-marknaden.

 

Vad är convenience för dig?

- För mig är det något som sparar tid för mig som kund. Det är något som ska finnas ”på vägen”, det är en av anledningarna till att just trafikbutiker funkar bra som convenience för de är just ”på vägen”….. Convenience kan också vara på gångavstånd. Något som gör livet lättare med förberedda maträtter när jag inte har tid att laga mat från grunden när jag arbetat en lång dag. Det är vad en conveniencebutik ska erbjuda. Sådant som är lätt och snabbt att tillaga hemma. 

Oftast tänker Artur mer på ett koncept än en butik när han hör ordet convenience. Det finns många aspekter menar han, och berättar att han nyligen pratat med en kock och frågat honom samma fråga - vad är convenience för honom. Svaret han fick var sådant som färdigskivade tomater, färdigskalade potatisar, kanske till och med förkokta potatisar. För den som har ont om tid så kan det betyda att man kan fokusera helt på sin köttbit, på nyckelingredienserna. 

Ser du någon skillnad på södra och norra Europa?

- I södra Europa lägger man mer tid på sin mat och att äta, medan i norra Europa är det mer food on the go. Människor verkar ha mer bråttom i norr. Jag blev förvånad när jag kom till Portugal och såg alla bord och stolar. Man sitter ner en halvtimma och äter och pratar i större utsträckning. De har inte så bråttom verkar det som…..

- I Storbritannien finns inte bord och stolar på samma sätt - folk har bråttom. Det är samma i Polen skulle jag säga. Och jag har hört att det även är så i Sverige. 

Vad tror du om framtiden för convenience?

- Branschen kommer att växa, speciellt kategorin färdigmat. Inte bara för att människor har bråttom, utan också för att antalet ensamhushåll ökar. Hushåll med en eller två vuxna utan barn. Familjerna blir mindre eller familjen bor någon annanstans. Dessa hushåll kommer bidra till att trenden med färdigmat växer. 

- När det uppstår kriser av olika slag så är convenience något dyrare än livsmedelsbutikerna, vilket kan vara negativt för branschen. Men förhoppningsvis kommer det ändå gå bra och folk kommer ha tillräckligt med pengar för att kunna fortsätta vara convenience-kunder, avslutar Artur.

Text: Ann Hedlund

Intervju och foto: Maria Mannebratt