Skip to main content

Piteås största godisbutik dubblerar

losvikt2.jpeg

 

För snart fem år sedan öppnade Andreas Baudin en godisbutik i Piteå. Den kom snabbt att ta kunderna med storm och i skrivande stund förbereder man sig för en utökning av lokalen som ska bli mer än dubbelt så stor. Dubbelt upp blir det också på det viset att man också ska börja sälja leksaker på hälften av ytan.

Butiken ligger i köpområdet Backcity strax utanför Piteå och ägaren heter Andreas Baudin. Han hade till för en tid sedan också en pool- och spabutik vägg i vägg och var väl bekant med lägets fördelar. Började som en GoBanana, men beslutade sig för två år sedan att köra på egen hand.

- Det är absolut ingen kritik mot GoBanana, tvärtom. Men det var vissa lokala förhållanden som jag var tvungen att ta hänsyn till. Dessutom hade jag så mycket idéer som jag ville testa, säger Andreas och ser tillbaka på öppningen som skedde mitt under första pandemi-sommaren 2020.

- Det var ett helt galet drag och även om jag trodde på affärsidén så blev jag överraskad över att det var ett så stort intresse för godis.

 

andreas_ny.jpeg

Andreas Baudin konstaterar att tobaken har blivit en allt viktigare del av försäljningen i BeeSweet.

 

Nu planerar Andreas Baudin för en helt annan öppning, nämligen av den nya och mer än dubbelt så stora lokalen som i princip blir en utökning av den nuvarande eftersom man tar över en intilliggande. Detta är planerat till 6 september.

- Vi hade kunnat öppna tidigare men valde att inte störa försäljningen mitt i sommaren med allt vad den innebär av tillresta norrmän och en jättestor fotbollscup för barn och ungdomar. Så vi siktar in oss på julhandeln i stället.

BeeSweet är ett roligt och användbart namn med en kul logga. Andreas berättar att han anlitade en person i Uppsala för att hjälpa till med designen.

- Så långt är det ju fullt normalt. Men det är faktiskt hans sjuåriga dotter som ritat själva biet, skrattar han. 

Biet i fråga ska för övrigt bli en figur. En maskot i bästa Mask Singer-stil som ska användas i den lokala marknadsföringen. Den kommer så klart att vara med på nyinvigningen och Andreas har en hel del andra planer för hur denna figur ska lyfta fram butiken.

 

helhet.jpeg

När lokalen blir dubbelt så stor kommer den också att innehålla en avdelning för leksaker.

 

Andreas berättar att han tänkt länge på detta med att kombinera godis och leksaker. Inte minst har han koll på förra årets vinnare av Årets butik, Micke Blom i Karlstad, som lyckats bra med denna kombo. Men han vet också att det finns ställen där det inte fungerat. Som samarbetspartner har han valt kedjan Lekextra.

- Vi har ju redan kundunderlaget och snart också den större ytan. Jag menar att det har många fördelar för familjerna. Dessutom är parkeringsmöjligheterna här en stor indragare, liksom våra generösa öppettider, säger han och berättar att lokalytan kommer delas upp i 50-50 godis och leksaker.

- Ombyggnationen har skett tillsammans med fastighetsägaren och ett företag som hjälpt till med ritningar, planlösningar och färgsättning. Det blir en mer påkostad entré, annorlunda skyltning, ny kassalinje, med mera. Det är nästan som att bygga nytt igen.

Omsättningen i BeeSweet har ökat stadigt sedan starten. Mycket tack vare att man även satsat på tobak som hitintills i år ökat hela 89 procent! Tobaken har tillfört försäljning och nu ska leksakerna förhoppningsvis göra samma sak. Konfektyren har nått en nivå som känns stabil.

 

flera_hyllor.jpeg

En utökad satsning på försäljning till företag och föreningar samt mer sociala projekt kommer det att bli framöver.

 

I takt med att Andreas lämnat poolvärlden och nu fokuserar helt på BeeSweet, har han också sett till att ha två butikschefer. För godisdelen är det Robin Söderberg som varit med ett tag nu. För leksakerna Frida Baduin som precis som namnet antyder, är Andreas fru. Själv ska han jobba på heltid mot företag och föreningar, för här finns det mycket att göra och hämta, menar Andreas. Det ska också bli utökad satsning på barnkalas och allt som kommer med sådana.


- Vi har skapat BeeSweet Kids som en del av företaget och tanken är att en del av intäkterna ska gå till aktiviteter som gynnar barn i utsatta lägen, till exempel på sjukhus. Ungefär som Min Stora Dag.

Sedan tidigare samarbetar BeeSweet med såväl Too Good To Go som Foodora och Wolt. Man ser också till att ha full koll på trender och har i sitt sortiment en hel del importprodukter. En kategori som ska utökas. I samband med nyöppningen kommer man också att utöka sin lösviktsförsäljning eftersom det är den som är hjärtat i verksamheten.

- Processen med BeeSweet har varit fantastisk och det finns mycket kvar att göra. Att jobba med barn är roligt och triggar kreativiteten, avslutar Andreas Baudin.

Text: Gunilla Pihlblad

Foton från BeeSweet

 

award-logga-2025x.png

 

BEESWEET PITEÅ

Nominerad till Convenience Retail Awards av Frida Baudin, med motiveringen:

En butik som började som en Go Banana och som sedan klev av och gjorde en egen resa med att skapa nytt koncept och nytt varumärke. Och som har sedan starten bara ökat för varje år. En väldigt välbesökt butik, där besökarantalet under 2024 var nästan 300 000 personer i en stad  med cirka 45 000 invånare. BeeSweet har blivit det självklara valet för både piteåbor och turister. En butik som hela tiden utvecklas och kommer med nya saker. I skrivande stund byggs ny butik, där butiksytan dubbleras och kommer då även bestå av leksaker.

  • Godisbutik i handelsområdet Backcity i Piteå
  • Ägs av Andreas Baudin
  • Butiksytan är 300 kvadratmeter som ska utökas till 650 efter sommaren
  • Omsättning 2024: cirka 20 MSEK
  • 6 helårsanställda inkl ägaren (11 på lönelistan)
  • Öppet 9-20 på vardagar och 9-21 på helger, alla dagar året runt

 

losvikt.jpegpasar.jpeg