Skip to main content

Stationen där det aldrig står still

susanne.jpeg

 

OKQ8 Östgötaporten vid E4:an i Ödeshög är en butik som aldrig sover. Förutom att det alltid är öppet pågår en ständig utveckling till det bättre. Mycket tack vare drivkraften hos säljchefen Susanne Eklund Erixon. Sedan hon började har det hänt massor och hon lovar att det ska fortsätta i samma takt.

Läget är speciellt vid en av våra mest trafikerade vägar och med ett naturligt stopp i anslutning till en rondell där man kan välja på OKQ8, Dinners och McDonald’s. Inom stationen område finns också Skandinaviens största IDS- anläggning (International Diesel Service). För övrigt tio pumpar, sju laddstationer varav två är avsedda för lastbilar. Det är en typisk transitstation där kunderna i princip alltid har bråttom. 

- Bara att ta hand om alla lastbilar tar tid och kraft. Därför har vi organiserat det hela på ett smart sätt, bland annat genom avtal med Securitas, säger Susanne och berättar vidare att det är 53 soptunnor på hela området som man kontinuerligt håller efter.

- Och så har vi toaletterna som är totalt sju stycken. De ska också vara fräscha och välkomnande.

 

plattan.jpeg

Det finns många skäl att stanna vid OKQ8 Ödeshög.

 

När CSN var på besök den 24 juni kunde man räkna samman veckan innan med 6 600 kunder på toaletterna. 90 procent var nöjda. Något som de ange via en app.

- Det gör oss otroligt stolta, säger Susanne och framhåller personalen, teamet. 

- Vi sätter upp mål tillsammans och ser till att ha roligt när vi jobbar.

 

kassa_med_folk.jpeg

Säljchefen Susanne Eklund Erixon är mycket stolt över vad hon och hennes personal gör på den station som hon driver som om den vore hennes egen.

 

Susanne Eklund Erixon har alltid jobbat med service och människor. Hon har en bakgrund som egenföretagare inom restaurang och catering och har även jobbat administrativt inom Ödeshögs kommun. Till OKQ8 kom hon först som vikarie i på stationen, därefter blev hon anställd centralt inom distriktet och sedan 2022 är hon ordinarie säljchef.

- Jag är anställd men driver det hela som om det vore mitt eget.

 

fran_loungen.jpeg

I stort sett allt är ombyggt inne i butiken och den fräscha loungen ligger lite lagom avsides.

 

Förändringarna har duggat tätt och utomhus har det handlat om nya lösningar för containrar, gasolskydd och parkering. Inne i butiken har i princip allt byggts om; ny kassalinje, fler sittplatser, ny färg på väggarna, mer synlighet för Sibyllamodulen, med mera. När det gäller städning så använder man enbart ultrarent vatten, alltså inga kemikalier.


- Jag har fått ha åsikter och det är jag tacksam för, säger hon och berättar vidare att det gjorts förbättringar för att kunna städa mer effektivt, ny organisation för hur man jobbar bakom disken och rutiner och lathundar rent allmänt. Blir det effektivt blir det också roligare, menar Susanne och berättar om hur man organiserat nattarbetet.

- Man jobbar sju nätter och är sedan ledig lika många dagar. Två av mina anställda jobbar enbart natt, för övrigt går det på schema. I nattarbetet ingår förutom försäljning via nattluckan, städning, påfyllning, kolla datum, göra mackor, med mera.

 

soptomning_liggande.jpeg

Att hålla rent och snyggt, såväl utomhus som inomhus och inte minst på de sju toaletterna, är en viktig framgångsfaktor.

 

Under högsäsong är man dagtid som mest fyra personer som jobbar samtidigt. Övrig tid på året två till tre. Och oavsett vilket så gäller det att hela tiden tänka och se med kundernas ögon. Att bemöta dem på bästa möjliga sätt.

Trots att det gjorts mycket finns det en lista för fortsatt utveckling. Närmast på gång är att göra utemiljön ännu bättre och att utveckla menyerna. Susanne har för övrigt vunnit pris för att ha tagit fram en egen korv i en Sibylla-tävling.

- Den var på tillfälligt besök på OKQ8 men på Sibylla finns den kvar som Mangochorizo.

 

susanne_med_korv_med_korv.jpeg

En stolt korvförsäljare - och korvmakare!

 

Korv är stort över huvud taget och de relativt nytillkomna pizzorna är också populära, om långt ifrån i samma volymer. Mackor säljs i stora mängder och man är noga med att visa att de görs på plats. Man bakar kontinuerligt och säljer mycket fikabröd.

Susanne avslutar med att berätta att man den 24 juni redan slagit omsättningen för hela juni föregående år.

- Vi tror att ryktet spridit sig, inte minst om vilket bra toalettstopp vår station är. Vi får mycket cred av våra kunder och känner oss sporrade att bli ännu bättre!

Text och foto: Gunilla Pihlblad

 

award-logga-2025x.png

 

OKQ8 Ödeshög

Nominerad till Convenience Retail Awards av Moa Malmgren, OKQ8, med motiveringen:

Butiken håller alltid en hög fyllnadsgrad och utmärker sig med ordning och reda. Det märks tydligt att stort fokus läggs på detaljer, vilket resulterar i en butiksmiljö som är både fräsch och kliniskt ren. Denna precision och omsorg skapar en inbjudande atmosfär som uppskattas av kunderna.

-
Bensin- och servicestation vid Östgötaporten utmed E4:an vid Ödeshög
- Ägs av OKQ8, med Susanne Eklund Erixon som säljchef
- Öppet dygnet runt
- 17 anställda på olika grad varav 9 är tillsvidareanställda
- Skandinaviens största IDS-station i drivmedel
- Omsättning i butik 2024:  Kommuniceras inte men man har ökat med i genomsnitt 30 procent under året

 

starbucks.jpeg