Skip to main content

Tre gånger vinst - ska det bli en fjärde nu?

rollup.jpeg

 

Det är inte länge sedan du kunde läsa om dem här i vår tidning. De trefaldiga vinnarna av Årets Pressbyråköpman. Nu är de även nominerade till Årets Butik inom hela branschen och vi checkar återigen in hos Roya och Zaki Alam på Södersjukhuset i Stockholm.

Precis som i förra artikeln upprepar vi frågan: Hur är det möjligt? Och svaret blir detsamma:

- Med vilja, envishet och kärlek.

Den nuvarande butiken är den femte sedan Roya 2004 avbröt sina ekonomistudier på högskolan för att bli köpman på den lilla Pressbyrån vid Vårberg T-bana. Därefter har hon tillsammans med Zaki gått från klarhet till klarhet genom flera olika butiker och sedan maj 2021 driver de med stor framgång butiken i huvudentrén på Södersjukhuset. 

 

kund_vid_disk.jpeg

Sedan övertagandet för fyra år sedan har försäljningen ökat med fyra miljoner.

 

Sedan övertagandet har de ökat med fyra miljoner och har idag en omsättning på cirka 28 miljoner. En stor del, mellan 60 och 70 procent, ligger på bake off, mat och dryck. Siffrorna talar för övrigt sitt tydliga språk. Omsättningen låg på 20 miljoner när de tog över. Målet är 30 miljoner. Vilket Roya betonar att hon vet att de kommer att nå.

- Det har varit extra roligt att få helt nya förutsättningar. Här är vi ju en del av sjukhuset och kunderna är uteslutande personal och patienter. Det ger både möjligheter och ställer krav och vi har verkligen jobbat extra mycket med fräschhet och hygien. Det ställer också lite speciella krav på bemötandet av kunderna och det är spännande att se hur det hela tiden visar sig att vi gör rätt.

 

picadeli.jpeg

Salladsbaren är mycket viktig och att få en helt ny gav ett lyft.

 

Förändringar har genomförts och är på gång, bland annat ska kaffe och bullar lyftas fram och hyllorna med konfektyr bli lägre. En helt ny Picadeli har gett ett lyft.

- Vi har gått plus första halvåret, januari till och med maj var väldigt fina månader. Det är lite lugnare nu under högsommaren men det har med läget att göra, säger Roya och förtydligar vad som ligger bakom siffrorna.

- Den volym vi har och konsekvent satsning på fyllnadsgrad. Dessutom att jobba ännu mer med kategorier och varor som har bättre bruttovinst, vilket i princip betyder mat. Exempelvis har vi under första halvåret slagit rekord med våra grillmackor.

Roya menar att det är extra viktigt att man, i de lite tuffare tider som har haft ett tag, kommer in i en trevlig miljö med ett lockande utbud som gör att man handlar. Att muttra om svåra tider hjälper varken kund eller säljare.

 

roya_och_zaki.jpeg

Gissa om de är taggade på ytterligare en vinst, Roya och Zaki Alam.

 

Vi avslutade vår förra artikel med att fråga vilken som blir deras nästa butik och fick till svar att de stannar på Södersjukhuset ett tag men att Roya gärna skulle se ett jobb som ännu inte finns inom Reitan, nämligen bli en ambassadör som åker runt både i Sverige och utomlands och inspirerar andra att utveckla sina butiker. Men en butik till är också ett önskemål.

- Jag har meddelat regionteamet att vi är intresserade av en butik till i närheten. Så det hoppas vi på.

Under tiden laddar dessa entusiastiska och outtröttliga köpmän för att gå vidare till final i Convenience Retail Awards och gärna knipa titeln som årets pressbyrå en fjärde gång.

Text och foto: Gunilla Pihlblad

 

award-logga-2025x.png

 

Nominerad till Convenience Retail Awards av Gül Cavdalar på Reitan Convenience med motiveringen:

Årets Köpman på Pressbyrån är en sann ambassadör för varumärket och inspiratör för hela kedjan. Att förplikta sig, våga vara annorlunda och utmana sig själv är köpmannens kännetecken. Genom ett exemplariskt genomförande av varje detalj överträffar butiken driftstandarden år efter år och sprider kärlek och värme hela vägen ut mot kund. Kollegor från hela landet, såväl som utanför Sveriges gränser, åker dit på inspirationsresa för att kopiera den perfektion och stolthet köpmännen och dess team har skapat. Dessa köpmän kommunicerar tydligt sitt mål och sin vision till sina medarbetare och sitt regionsteam. Genom att ständigt utveckla, ivrigt överträffa butiksmålen och hitta nya kanaler att jobba med representerar de precis vad vår värdering positiv och offensiv innebär.

- Pressbyråbutik på Södersjukhuset i Stockholm
- Köpmännen är Roya och Zaki Alam
- Butiksytan är 136 kvadratmeter
- Öppet 6-21 vardagar, 9-19 helger
- 6 helårsanställda inkl ägarna samt 6 extra
- Omsättning 2024: Ca 28 MSEK inkl provisioner

 

kaffehorna.jpeg