Skip to main content

Här vill man vara bäst på allt!


fla500.jpg

 

Låt oss börja med en del citat för an slå an tonen i det som kommer när vi ska berätta om Circle K i Flädie. Ni kommer snabbt att förstå hur man jobbar här.
”Vi är varandras arbetsmiljö.”
”The sky is the limit.”
” Vi ska bli Europas finaste butik.”
”Det vår station och vår butik. Alla äger den.”


Flädie ligger i Skåne, sju kilometer väster om Lund. Detta är en stor Circle K med tio pumpar, åtta laddstationer och fyra för lastbilar. Här finns också en pendlarparkering intill. Man är relativt ensam i närområdet och lockar en hel del turistbussar och toabesökare. Men här fokuserar vi nu på den stora och luftiga butiken med en rejäl servering.

- Mycket att hålla reda på, det är ett ständigt pågående jobb med såväl städning som påfyllning, säger Amanda Johansson, en av två ställföreträdande butikschefer och berättar att de också får mycket komplimanger för hur det ser ut och fungerar.

Hon får medhåll av sin kollega, Lindah Jönsson, som också är ställföreträdande. Här har man nämligen satsat på två sådana. Vi tas emot av dessa båda vid vårt besök eftersom butikschefen Emilia Ögren är på semester. Men vi återkommer till henne lite längre fram.

 

lindahamanda.jpeg

Lindah Jönsson och Amanda Johansson är båda ställföreträdande butikschefer. De har olika ansvarsområden men kan rycka in var som helst i verksamheten.

 

Lindah har jobbat inom Circle K i elva år, varav de två senaste här i Flädie. Hon har i första hand ansvar för driften men båda ställföreträdarna kan rycka in var som helst. Amandas ansvar har mera fokus på personal och till hösten blir hon med egen station i Eslöv. Hon har varit inom bolaget i två år, halva tiden i Flädie.

Förutom att ha stenkoll på allt i butiken så ska det kollas siffror, göras beställningar och ses till att nya lärs upp och kommer in i teamet. Man har också ansvar för att hålla snyggt på plattan även om det är Ingo som sköter om pumparna och allt annat där.

- Vi tar egna initiativ och alla involverade. Dessutom är vi jättetaggade när det gäller säljtävlingar, säger Lindah och Amanda och berättar att det blivit stor skillnad sedan Emilia kom till stationen.

- Hon är väldigt driftig och peppar oss så att alla känner sig delaktiga. Dessutom har vi kul!

 

emilia.jpeg

Butikschefen Emilia Ögren var inte plats vid vårt besök, men skickade en bild efteråt.

 

Lindah och Amanda visar runt och var man än tittar så slås man av hur fräscht och påfyllt det är samt av hur alla jobbar med glatt humör och med stor effektivitet. Kunder kommer och går hela tiden och matberedningen pågår inför öppen disk. Det är trevligt och inbjudande och att gå in här utan att handla finns knappast på kartan.

Efter själva rundvandringen ringer jag upp Emilia som får ge sin syn på det hela. Hon började inom kedjan 2012 och har avancerat från timanställd till stationschef genom att ge allt och lite till.

- Det finns verkligen sådana möjligheter inom Circle K och min idé har hela tiden varit att involvera alla som jobbar här. Det är vår station, alla äger den. Och även om det måste finnas en centralstyrning så har vi möjligheter att komma med idéer och få testa. Vi gillar tävlingar och är riktiga vinnarskallar. Förra året vann vi en hel del. Vi vill helt enkelt vara bäst och vårt mål är att bli en flaggskeppsstation snart.

 

mot_serveringen2.jpeg

Luftigt och samtidigt välfyllt.

 

Tävlandet har också medfört att man fått åka i väg på olika sammankomster där man träffar andra och blir ännu mer inspirerade. Emilia menar att hennes team är ett sammansvetsat sådant trots att de jobbar skift.

- Det ger mig gåshud att tänka på att både nomineringen till Convenience Retail Awards och annat vi vunnit, inte hade blivit av utan vår vi-känsla. Vi är varandras arbetsmiljö, gör allt och lite till.

 

kund_vid_disk.jpeg

Butiksytan är, inklusive serveringen, 257 kvadratmeter.

 

Genom att ha den här inställningen och att jobba hårt och mycket så kommer det andra av sig självt. Det som gör att försäljningen går bra och som leder det viktiga på sista raden. Därför har den här artikeln inte handlat så mycket om exakt vad man har i butiken och hur det ser ut, utan mera om hur man jobbar. Vi avslutar med att fråga Emilia Ögren om vad som närmast är på gång för Circle K Flädie.

- Jag förbereder en liten omorganisation eftersom Amanda ska sluta och att det även är ett par andra personalförändringar. Det är viktigt att få in nya i sina roller och bygga teamet. För övrigt vill jag fortsätta nå mina mål, slå mitt resultat och inte bara ha hand om Sveriges finaste butik, som mina chefer kallar den. Vi ska självklart bli Europa finaste Circle K. The sky is the limit!

Text och foto: Gunilla Pihlblad

 

award-logga-2025x.png

 

CIRCLE K FLÄDIE

Nominerad till Convenience Retail Awards av Erika Söderlund på Circle K, med motiveringen:

Circle K Flädie är en butik som alltid överträffar kedjans högt ställda förväntningar inom de viktigaste parametrarna. Här har vi högt varutryck, stationen är alltid i perfekt skick gällande renlighet och det viktigaste av allt – personalen överlevererar när det kommer till trevliga kundmöten. Flädie är en stor station som har alla komponenter som utmärker ett perfekt stopp på vägen; föredömligt matutbud med bland annat rykande åtgång på Pizza Hut, öppen och snygg butik som är lätt att navigera i som kund och sist men inte minst och en fantastiskt engagerad och duktig stationschef med personal som älskar sitt arbete. Utöver butiken är Flädie ett föredöme när det gäller omställningen mot eldrift i samhället. Här har vi senaste året installerat laddning för tung och lätt trafik, batterilager samt solceller på taket för att driva laddarna på ett hållbart sätt. En värdig vinnare av Årets Butik!

- Station med butik och servering vid en större trafikplats i Flädie, sju kilometer väster om Lund
- Butiksytan är 257 kvadratmeter.
- Öppet dygnet runt alla dagar
- Totalt på schemat: cirka 15 personer
- Omsättning i butik 2024: 24 355 MSEK

 

drycker.jpeg