Skip to main content

Gör man rätt så går det bra!


frendo500.jpg

 

När man besöker Frendo i Vetlanda och hör om hur man jobbat sig fram till dagens extraordinära försäljning, så känns det som ett slags facit. Nämligen att om man jobbar ”by the book”, så funkar det. Självklart med hänsyn taget till de lokala förutsättningarna.
Läs om Mirsije Smakolli på Frendo i Vetlanda och lär!


”Butiken har de två senaste åren ökat med nästan orimliga 43 procent”, skriver i Emab i sin motivering till att nominera Mirisje och hennes verksamhet. Så blev den också Årets Frendobutik med allt vad det innebär av ära och glädje.

- Det var nästan som en chock men så klart fantastiskt roligt, säger Mirsije och tar det som ett tecken på att hon jobbat på rätt sätt.

- Det ger också energi att fortsätta både på egen hand och med hjälp av Emab. Mycket av det som  hänt här bygger ju på att jag följer deras idéer om butikslayout och sortiment.

 

ute.jpeg

Kombinationen Frendo och Oljeshejken har visat sig vara en bra satsning.

 

För Mirsijes del så började resan för 15 år sedan då hon tillsammans med en dåvarande kompanjon tog över den gamla macken inne i Vetlanda. Läget är centralt men inte vid någon genomfart så det är nästan bara stamkunder som kommer hit. Via Shell och St1 blev det sedan Gulfkonceptet för butiken för att landa i Frendo som passar bättre här. Drivsmedelsdelen köptes av lokala Oljeshejken som satsade, vilket också gynnat butiken. Sedan ett par år har man byggt om till det som Emab kallar 2.0 och utvecklingen har varit smått fantastisk.

Mest handlar det om satsning på fast food; smörgåsar och sallader i första hand samt korv. Som exempel kan nämnas att man innan detta påbörjades sålde fast food för cirka 30 000 kronor i månaden. I juni i år var samma motsvarande siffra 114 000 och i maj 118 000 kronor!

- Vi har inte så jättemycket beställningar, bara lite på fredagar. Det är enskilda kunder av alla åldrar och kön och det har spridit sig. Fortfarande kommer det nya kunder som på olika vis hört om våra mackor och sallader, säger Mirisje och berättar att visserligen är det stor konkurrens inne i Vetlanda, men att orten också är expansiv.

 

mackor_ny.jpeg

Här ligger en stor del av ökningen och lönsamheten. Egengjorda mackor för alla smaker.

 

En annan kategori som ökat och ökar är tobak med vitt snus och e-cigaretter i toppen. En medveten satsning där man tar in olika sorter och alla nyheter och där åtgärden att ställa ut en snuskyl för självtagning, definitivt varit lyckad. Energizonen med funktionsdrycker och mellanmål är också välbesökt. Proteinbars har ökat sedan de samlats enligt Emabs planogram och glassen finns under sommaren i tre olika leverantörsboxar.

- Just nu har vi bara styckesaker men jag ska försöka med mjukglass i nästa steg, säger Mirsije och visar runt bakom kulisserna där det bereds enorma mängder mackor och sallader samt hanteras paket.

- Bildelen har vi minskat ner lite på men vår nya automattvätt är en hit. En bra månad säljer vi tvätt för 150 000 kronor, en sämre för cirka 50 000.

 

kafe.jpegtoalett.jpeg

Både den lilla men trivsamma kafédelen och toaletten ger den här fina butiken extra stjärnglans.

 

Att notera för övrigt i denna förhållandevis lilla men väldigt mysiga butik är tapeten i kafédelen som  drar blickarna till sig. Och så toaletten som verkligen är jättefin och som också uppskattas.

Även om det är fullt upp så har Mirisje Smakoli planer för fortsatt utveckling.

- Jag vill försöka nå ut mera till företag i trakten. Men det är också en balansgång då det gäller att hinna med. Vi skulle också behöva lite mer utrymme för matberedning.

Text och foto: Gunilla Pihlblad

 

award-logga-2025x.png

 

FRENDO VETLANDA

Nominerad till Convenience Retail Awards av Anders Huss på Emab, med motiveringen:

Butiken med Mirsije i spetsen har de senaste två åren ökat sin butiksförsäljning med nästan orimliga 43 procent. Detta har åstadkommits genom en dedikerad satsning på fast food, kaffe och dryck men lika mycket genom ett fantastiskt kundbemötande. Mirsije delar därutöver med sig av sina framgångsrecept till övriga handlare inom Emab för att, på samma sätt som hon tidigare har blivit hjälpt av andra, hjälpa kollegorna att uppnå samma framgångar som hon har gjort!

- Butik i centrala Vetlanda med bensinförsäljning via Oljeshejken
- Ägs och drivs av Mirsije Smakolli
- Butiksytan är 70 kvadratmeter
- Öppet 6-21 vardagar, 8-21 helger
- 5 helårsanställda inkl ägaren
- Omsättning 2024: Ca 13 MSEK inkl provisioner

 

mackor_paprika.jpeg