Andreas trivs på familjeföretaget och i branschen
Vi har träffat Andreas Vinteryd på Spendrups Bryggeri och pratat om företagskultur, hållbarhet, samarbeten och varför servicehandeln känns som hemma. Han trivs med att jobba på ett familjeföretag som ligger i framkant och om CSS Networking Program säger han:
- Det skapar relationer som gynnar hela branschen. Internationella gäster blir ofta förvånade över hur unikt det här nätverket är i Sverige, de förstår inte riktigt hur väl det fungerar.
Andreas är key account manager (KAM) för servicehandeln på Spendrups. Idag jobbar han med de flesta av branschens kedjor samt bensinkedjorna. Han har också arbetat en hel del med grossisterna, något som han just nu är på väg att lämna över till en kollega.
När man pratar med Andreas märks det snabbt att han brinner för servicehandeln och att bygga långsiktiga relationer. Efter många år i stora internationella koncerner hittade han tillbaka till det som först lockade honom till handeln – den lokala känslan och engagemanget.
Berätta lite om dig och din bakgrund.
- Jag började i butik för länge sedan, på Östenssons Livs i Motala. Det var ett familjeföretag och jag trivdes väldigt bra i den miljön. Efter några år gick jag vidare till energibranschen, och sen blev det också ett par år inom elektronikbranschen innan jag började på Unilever. Där jobbade jag i ungefär 10 år, framför allt med GB Glace.
Först arbetade han med logistik och försörjning till hela Norden från Unilevers fjorton fabriker i Europa. Sen bytte han bana och började som KAM för Coop och därefter inom servicehandeln på GB Glace.
Vad fick dig att byta till Spendrups?
- Efter många år i ett stort globalt bolag längtade jag tillbaka till något mer personligt. På de stora företagen styrdes mycket av kvartalsrapporter och snabba beslut. Jag ville jobba långsiktigt med kunder och relationer, inte bara leverera på kort sikt. När jag såg annonsen från Spendrups kände jag direkt att det var rätt.
Spendrups Bryggeri i Grängesberg. Foto: Spendrups
Tror du att din bakgrund i mindre företag påverkar hur du ser på servicehandeln?
- Ja, absolut. Jag började ju på ett familjeföretag och det sätter sig. Och det finns en närhet i servicehandeln, man samarbetar på ett annat sätt än i dagligvaruhandeln. Det är snabba puckar, man gillar nyheter och servicebutikerna är ett skyltfönster för produkterna. Inom dagligvaruhandeln är det mycket mer transaktionellt, där man gör sin del och går vidare. Inom servicehandeln finns en genuin vilja att samarbeta, hitta gemensamma lösningar och driva idéer tillsammans. Det är mer av ett community.
- Jag upplever att man inom servicehandeln är mer mottaglig för samarbeten och mer öppen för gemensamma projekt. Det är ett helt annat tänk när det gäller kund och leverantör. Det är mer av win-win.
Efter några år på Spendrups så bytte Andreas till servicehandeln och jobbade mycket med grossisterna. Han upplever att man där är mer öppna för idéer, hur man kan jobba tillsammans och locka fler kunder till servicehandeln. Det tänket finns inte inom dagligvaruhandeln menar han. Där är det mer vad dagligvaruhandeln vill göra som gäller och det är mindre intressant vad leverantörerna vill göra.
Hur ser du på Spendrups som företag?
- Jag har jobbat i flera olika företag, men jag har aldrig upplevt något som Spendrups. Det är ett företag med starka värderingar, en tydlig kultur och stort fokus på hållbarhet. Jag upplever att det är väldigt fritt att komma med, och utveckla, idéer. Många har jobbat här i 30–40 år, och det säger en hel del. Det är ett familjeföretag på riktigt, där man bryr sig om att alla ska må bra.
Andreas minns att när han började på Spendrups så fick man som nyanställd en lunch med Ulf Spendrup. Ulf berättade då vad det innebär att jobba på ett familjeföretag. Han berättade också historier från förr om när man ”slogs” mot statliga Pripps, hur man överlevde som litet företag och om att hävda sig i konkurrensen.
Loka, ett av Spendrups populära varumärken. Foto: Spendrups
Ni har varit engagerade i CSS Networking länge – varför är det viktigt för er?
- Det är en fantastisk plattform för servicehandeln. Genom föreläsningar, träffar och resor får vi möjlighet att nätverka och möta både kunder och leverantörer på ett personligt plan. Det skapar relationer som gynnar hela branschen. Internationella gäster blir ofta förvånade över hur unikt det här nätverket är i Sverige – de förstår inte riktigt hur väl det fungerar.
Och hållbarhet – det verkar ligga dig varmt om hjärtat?
- Ja, verkligen! Vi blev otroligt stolta i våras när Financial Times rankade Europas 600 mest hållbara företag, och Spendrups hamnade på plats 19. Vi var nummer ett bland alla bryggerier i hela Europa! Det visar att vårt arbete verkligen ger resultat. Vi kanske inte alltid är bäst på att skicka ut pressreleaser, men när det väl mäts på riktigt så står vi oss i toppklass.
- Vi är ett svenskt familjeföretag, men vi kan mäta oss med de största aktörerna i Europa. Det tycker jag är häftigt. Ett bevis på att långsiktighet, engagemang och hållbara lösningar lönar sig.
Vad tar du med dig framåt?
- Att våga fortsätta satsa på hållbarhet och relationer. Det är lätt att säga att man vill göra rätt saker, men vi kan faktiskt visa vad vi redan har gjort. Det är något vi ska vara stolta över, och något jag kommer att prata mycket om med våra kunder framöver.
Text: Ann Hedlund
Intervju och foto överst: Maria Mannebratt