Skip to main content

Det svenska godisets segertåg ut i världen

alla_fyra.jpeg

 

Det etablerades i Sverige i början av 1980-talet. ”Lösvikten” har sedan dess blivit ett självklart inslag i alla godisätares vardag och länge har det varit en typisk svensk företeelse. Tills TikTok spred det ut i världen och inte minst till USA. Nu är swedishcandy.com ett faktum och en satsning som förenklar hanteringen både när det gäller export och inhemsk e-handel.

Den ökade populariteten, främst tack vare virala videor på TikTok som kallas #swedishcandy och #svensktgodis, har lett till en boom för svenska godisföretag och butiker. Amerikanska konsumenter lockas av det annorlunda utbudet, smakerna och den svenska lösgodiskulturen, men priset är betydligt högre än i Sverige, med lösgodis som säljs för hundratals kronor per kilo. 

Vi svenskar toppar bland godisätarna i världen med mellan 17 och 18 kilo per person och år. Men det svenska plockgodiset trendar inte bara i USA utan även i Storbritannien och delar av Asien. Det finns till och med godis-sommelierer i  de flashigaste New York-butikerna där godiset säljs som en premiumvara. Vanliga skålar med godis beskrivs som ”godissallad” och att man idag har ”fuck it-lists” i stället för bucketslist. Man unnar sig.

 

godis.jpeg

Svenskt godis har blivit viralt i USA, och säljs med ett förhållandevis högt kilopris.

 

Det påstås också att amerikaner tror att svenskt godis är ”nyttigt” och köerna ringlar långa utanför de trendigaste butikerna. På andra sidan Atlanten beskrivs lördagsgodis som en ”nationell ritual” i Sverige och som ”en del av vårt DNA”.  Men smakar det så kostar det som bekant, och hektopriset är som sagt lite annat än i de svenska godishyllorna.

Vad händer här hemma i detta läge? Vad gör de företag som tillverkar och säljer det attraktiva godiset? Räcker det till för alla? Får svenska återförsäljare vad de behöver?

Vi har träffat Henry Toma, ansvarig inom Humble Group för satsningen på swedishcandy.com. Att Humble Group satsar på svensk konfektyr blir alltmer tydligt. Man har målmedvetet köpt upp flera svenska godistillverkande företag och även grossisten Privab. Man ligger också i framkant när det gäller sockerfritt och veganskt och så har man startat domänen med namn enligt ovan. 

Tidigare i år gjorde man för första gången en satsning på världens största godismässa, ISM i Köln. Man uttalade då att svenskt godis likställs med kvalitet och trygghet och blir mer och mer eftertraktat. Dessutom extra intressant att man erbjuder sockerfria alternativ som man producerar själva.

- Sverige har det bästa lösgodiset i världen och står för kvalitet och variation, säger Henry Toma och berättar att swedishcandy.com har cirka 800 butiker i USA som kunder. Men även en hel del i Europa, Kina och Vietnam.

- Den svenska konfektyrmarknaden har varit dålig på export tidigare. Delvis beroende på att den svenska efterfrågan varit tillräcklig.

 

henry_med_pasar.jpeg

- Vi kommer med något nytt genom att ha färdigförpackade påsar med blandat godis, säger Henry Toma.

 

I swedishcandy.com-produkterna ingår inte bara Humbleföretag. Men det började därigenom och Humble äger domänen.

- Den stora fördelen är att det är så pass många fabriker och leverantörer som finns med vilket underlättar inköpen av godiset när efterfrågan är så hög, säger Henry Toma och visar det senaste nya.

- Det svenska bästsäljande lösviktsgodiset i en och samma påse. Färdigförpackat helt enkelt. Detta började säljas i våras och blandningen görs av experter på området. Vi ser påsen som en samlad kraft för svenskt godis överlag. Där vi har satt ihop en påse som representerar oss alla och den kvaliteten vi står för. Man kan säga att vi stärker varandras varumärken.

 

bild_fran_henry.jpg

Foto från swedishcandy.com

 

Många av produkterna i 100-gramspåsen från swedishcandy.com är från Humbles egna företag och produceras av bland andra Grahns Konfektyr och Franssons Konfektyrer. Dessutom ligger det med externa varumärken från några av våra största producenter på marknaden.

- Det gör påsen till en absolut topprodukt, säger Henry Toma och tillägger att han tror att explosionen av svensk lösvikt hade hänt förr eller senare oavsett virala händelser.

- Nu kommer vi med någonting nytt till hyllan med att ha en färdigpackad påse med blandat innehåll från många olika varumärken. Det speglar i sin tur hur konsumenter idag äter sitt godis. Det är ju väldigt sällan någon går och plockar sitt lördagsgodis och bara tar samma sort. 

På bilden överst: Fyra exempel på samarbete med svenskt godis: PA Melander Humble Group, Fredrik Midsten och Jesper Lööw Grahns Konfektyr och Henry Toma, swedishcandy.com.

Text och foto: Gunilla Pihlblad