Nu är det tillväxt igen i branschen
Under tredje kvartalet i år vände försäljningen uppåt i branschen. Därmed har vi återigen tillväxt. Försäljningen steg med 1,5 procent jämfört med samma kvartal förra året. Efter att försäljningstrenden har dalat under fyra kvartal i rad ser vi nu möjligtvis slutet på lågkonjunkturen.
- Många indikatorer pekar åt rätt håll så det är nog en försiktig start på nästa högkonjunktur vi ser, menar Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden.
Sänkta räntor från Riksbanken och löfte om en expansiv finanspolitik från regeringen ger råg i ryggen för att konsumtionen kan växa.
- Det är mycket psykologi som ligger bakom en ökad konsumtion och jag tror att konsumenterna nu ser positivt på framtiden, säger Bengt Hedlund.
Bengt Hedlund tror att konsumenterna nu ser positivt på framtiden.
Convenience Stores Index
Convenience Stores Sweden och HUI Research mäter försäljningsutvecklingen inom conveniencehandeln genom rapporten Convenience Stores Index. Tillväxttalen som presenteras i rapporten avser jämförbara butiksenheter jämfört med samma period föregående år. Siffrorna avser total försäljning exklusive omsättning för spelverksamhet, monetära tjänster och dylikt. Underlag för indexet är några av de största aktörerna inom conveniencehandeln. Tillsammans är dessa aktörer så stora att sifforna kan betraktas som representativa för de större aktörerna inom branschen.
Text: Ann Hedlund
Historik 2008-2025.